No spark no concept

De spark is een wonderlijk fenomeen. Duikt soms letterlijk op uit het niets. Verschijnt in de vorm van een onverwacht inzicht. Is vaak het bewuste einde van een onbewust traject in een creative mind. Een spark kan getriggerd worden door iets waar je oog op valt of iets wat iemand zegt in een vol restaurant. Kortom sparks verschijnen onverwacht, je moet er simpelweg voor openstaan. En dat is een kunst. In feite is de spark een eerste (ruw) idee. Het begin van een lange weg op het traject van idee naar creatie en nog mijlenver van executie. Maar zonder spark no concept, dat is een feit. Hoe kun je nu je geest open zetten voor een creative sparks? Dat kan naar mijn idee op diverse manieren.

Wees nieuwsgierig.

Zijn we eigenlijk wel nieuwsgierig genoeg? Wie nieuwsgierig is ziet eenvoudigweg meer. Neemt beter waar. Want we zien wel maar we kijken vaak niet. We nemen niet waar. Een mooie oefening is om zo nu en dan een verbeteruurtje in je drukke agenda vrij te maken. Waar je dat uurtje doorbrengt maakt niet zoveel uit. Op je werk, in de supermarkt, op straat, op het station, plekken zat waar zaken te verbeteren zijn. Loop bijvoorbeeld eens nieuwsgierig door de supermarkt en focus je daar op zaken die mogelijk kunnen worden verbeterd, of kijk of je iets ziet wat een nieuwe invulling kan krijgen.
Probeer een nieuwe toepassing te zien. Zie de link.

Iets wat al lang door een ander is bedacht kan de spark zijn naar een nieuw idee. Zo werd Mirjam de Bruijn getriggerd door de miniverpakkingen van Carvan Cevitam. kleine flesjes waarmee je overal smaak aan je water kunt geven.

Mirjams dacht daar kan misschien meer mee. Onderzoek in de schappen met huishoudelijke middelen van de supermarkt toonde aan dat de meeste producten voor 80% uit water bestaan. Wat nu als je het Carvan Cevitam idee gaat toepassen op Shampoo, afwasmiddel en andere producten. Dat kan enorm schelen in volume en dus in transportkosten. En zo ontstond een duurzaam concept. Ondertussen ontwikkelt Mirjam met hulp van Wageningen University.
Wie nieuwsgierig is ziet eerder een link.

Veel innovatie komt uit ergernis voort

Iemand moet zich geërgerd hebben aan traplopen om op het idee van de roltrap te komen. Net zo met het sjouwen van koffers, ook een ergernis waar met de komst van de rolkoffer een einde aan kwam. Raar eigenlijk dat de rolkoffer niet veel eerder in het straatbeeld verscheen. Nu nog iets op dat irritante rol geluid doen, want dat is behoorlijk irritant.

Wees ontspannen. Denk even niet.

Hoe zou het komen dat zoveel mensen juist onder de douche mooie sparks krijgen? Ze zijn even niet aan het denken. Want een spark pers je er niet even uit, zo werkt het niet. We moeten al zoveel met onze overvolle agenda’s in deze opgejaagde maatschappij. Daar kun je aan ontsnappen onder die weldadige douche. De dag starten met 20 minuten meditatie is ook een goed middel om het hoofd vrij te maken voor sparks. Daar moet je je dan niet op concentreren, ontspan maar even, denk nergens aan. Die spark valt je wel in als je tot rust bent gekomen.

Joris van Ooijen
A Creative Mind