Mijn gedachten over de Brainstorm

In mijn werk  in de reclamewereld, de media-industrie en als formatconsultant heb ik talloze brainstormsessies meegemaakt. Sommige uitzonderlijk goed, sommige ronduit slecht. Over waarom de ene brainstorm slecht is en de andere geweldig heb ik diep nagedacht. En, het zal niet verbazen, ik heb er een format voor bedacht: The Creative Circle.

WAT?

Binnen een Creative Circle proberen we een antwoord te vinden op een belangrijke vraag. Of het nu gaat om een oplossing voor verkeersproblemen in de binnenstad, een probleem in een zorginstelling, een  concept voor voeding en gezondheid, een communicatieconcept of een nieuw item in een tv-format, het maakt in feite niet uit. De WAT geeft  helder aan wat het denkkader voor de brainstorm is. Kort maar krachtig geeft die doel en denkrichting aan. Eerst en vooral moeten we uitvinden wat de WAT is. Wat is het doel van deze brainstorm. Wat is de belangrijkste vraag.

WAAROM?

Het helpt enorm als je helder kunt formuleren wat het belang van de WAT  is.

Je moet bijvoorbeeld helder kunnen uitleggen waarom bouwen met Hout zo belangrijk is of wat het oplevert als ouderen vitaal blijven. Een goede brainstorm heeft een helder doel en structuur is noodzakelijk.

HOE?

Door Wat en Waarom helder te formuleren schep je een kader voor het Hoe? Als je niet helder hebt welk probleem je op wil lossen heeft het geen zin om je af te vragen Hoe je het op moet lossen immers. Als we weten wat de Wat en de Waarom is kunnen we aan de slag met de HOE?

Nu komen de ideeën op tafel, nu gaan we daarmee pingpongen. Als het goed is lokt het ene idee het andere uit. Er bestaan geen slechte ideeën, wel is het ene idee soms geschikter dan het andere. Daar komen we samen. Wel uit. Er is een gouden regel voor een goede brainstorm. Heb respect voor elke inbreng, luister aandachtig en stel vragen in plaats van een mening te geven. Probeer duidelijk te krijgen wat precies wordt bedoeld. Als je echt openstaat voor het idee van een ander kun je briljante vondsten ontdekken.

men worden die genoteerd.