Tomeloze nieuwsgierigheid, dat is in mijn ogen de basis voor een creatieve mindset. Willen weten waarom de dingen gaan zoals ze gaan en waarom niet anders, waarom mensen doen zoals ze doen, waarom de ene keuze een betere zou zijn dan alle anderen.
Waarom je blij wordt van de geur van vers gemaaid gras. Waarom salie zo’n heerlijk kruid is. Een creative mind vraagt zich van alles af. Zoekt altijd naar het waarom. Waarom zus als het beter zo kan. Waarom rechtdoor als er rechts of links iets te ontdekken valt. En laten we de Hoe vraag niet vergeten. Zeer oplossingsgericht die Hoe vraag. Hoe lossen we dit op, hoe pakken we dat aan. Overal spelen Hoe vragen, bij producenten, bij bestuurders, bij instellingen en organisaties. Het oplossen van Hoe vragen is een ware uitdaging voor de creative mind, waarbij ik graag samenwerk met de mensen bij wie die vraag speelt. In een creative circle een verfijnde manier van brainstormen.

Ja, een creative mind is rusteloos en vind pas rust als er een spark, een vonk, in zicht komt. Een spark is het begin van een idee een opening naar een nieuw concept. Om in mediatermen te spreken: een spark is het begin van de ontwikkeling van een format. Dan wordt het serieus je voelt dat je beet hebt. Er breekt een periode van onderzoek aan. Je hebt weliswaar je spark, maar hoe wordt die spark een format? Door keuzes te maken zeg ik. En niet bang te zijn die weer in te ruilen voor betere keuzes. Tot je het hele traject van a tot z hebt afgelegd en jij, en je co-creators met een tevreden gevoel naar het resultaat kijken. Want een concept maak je nooit alleen. Je kunt die spark hebben, maar dan volgt de realisatie en daar zijn altijd anderen bij nodig. Gelukkig maar want ook dat is een bron van inspiratie. Samen verder denken, samen door ontwikkelen, er bestaat niets mooiers.

Ik zet met veel enthousiasme mijn creative mind in om in co-creatie trajecten tot mooie concepten te komen, zowel binnen als buiten de mediawereld. En bij het oplossen van Hoe vragen binnen een Creative Circle.